sy n
Deja Vu
Peter Farrell, one of our supporters has kindly passed on a
transcript of a programme broadcast on Radio 4 on Thursday 3rd
February 2000, entitled “A Letter to the Times”. It is a
shocking exposé of the underhand tactics used by a number of

leading Europhiles in the run-up to our joining the EEC in
1973.

In December 1970, six months after Edward Heath’'s unexpected
election victory, an opinion poll showed that only 18% of the
UK electorate supported him in his long-term dream of taking
our country into the EEC. A massive 70% were opposed. While
the decision on accession was to be taken by Parliament, it
was apparent to Heath that he would never gain a parliamentary
majority in the face of overwhelming public opposition. While
some of the tactics he used are well-known, notably disgquising
the political project as an economic project and not
mentioning loss of sovereignty, other underhand tricks
employed at this time have only come out into the open more
recently.

The programme revealed one particularly successful tactic: a
barrage of letters to the Times during the Autumn of 1970 all
apparently written by MPs who supported accession. In reality,
these MPs only signed them; they were all produced by an
ardently pro-European PA to the MP Sir Tufton Beamish.

But how were the rest of the population, who didn’t read the
Times, to be converted? Equally clandestine methods were used.
Those of us of a certain age will remember the name Jack de
Manio, who presented the Today programme from 1958 until 1971
and who was twice voted British Radio Personality of the Year.
He was also strongly Eurosceptic. Geoffrey Tucker, who was
closely linked to Heath and who organised breakfasts for
supporters of accession, lobbied for his removal. The
following year, the programme was reorganised to feature two


https://cibuk.org/deja-vu/
http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_de_Manio
http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_de_Manio
http://www.bbc.co.uk/radio4/today/

presenters. De Manio was not happy with the new arrangement
and resigned. A coincidence? Whatever, by 1971, the BBC had
been effectively “nobbled.” The managing director of BBC
Radio, Ian Trethowan, was another friend of Edward Heath and
was very willing to accede to the wishes of Geoffrey Tucker'’s
breakfast group to deal with any broadcasters perceived to be
opposed to accession. Far from being an organ of impartiality,
the BBC became the main propaganda vehicle used to shift
public opinion in these crucial years.

However, the most disturbing revelation in this programme was
the funding of the European Movement by the American CIA. Dr
Richard Aldrich, a political historian, came across the
archived documents of a CIA front organisation which poured
millions of dollars into the UK. In typical CIA style, the
audit trail had made it difficult to trace the source of the
European Movement'’s funding, but it seems that even the office
cleaners ultimately were being paid by US intelligence!

Heath himself was interviewed in the documentary and he 1is
heard expressing his regret that the job was never fully done.
He described the subsequent rise of euroscepticism within the
Conservative Party as “the most devastating blow of all.”
However, in view of the deceit he encouraged, such a man
deserves no sympathy whatsoever. The only person to come out
at all well from the programme is Roy Hattersley. Although a
pro-European, he was horrified by the tactics being used
during this period. He attended one of Tucker’s breakfasts and
was so appalled by what he heard that he never went again. In
his opinion, the use of spin all those years ago, has
prejudiced the argument ever since.

Telling words indeed and vital lessons for supporters of
withdrawal as the referendum looms. Already, one has a sense
of déja vu as one businessman after another is given air time
on the BBC saying how disastrous it would be to leave the EU.
Our opponents are not going to play fair, but we cannot allow
them to get away with it this time. Fool me once, shame on


http://en.wikipedia.org/wiki/Ian_Trethowan
http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Hattersley

you. Fool me twice, shame on me.

Photo by TechnicalFault (formerly Coffee Lover) [x]


http://wpinject.com/
http://www.flickr.com/photos/56032268@N00/3177606923
http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

