How BBC was “nobbled” before
our vote to join EEC

This letter appeared in the Derby Evening Telegraph on
2nd March 2017

Sir, The President and the Media

Saros Kavina is quite right that a free press and media are
important to a free society. But President Trump has shown
some discernment in excluding the BBC from his press
conference.

What has emerged from the American election is that the media
are composed of a collection of interest groups with their own
agendas which they promote quite ruthlessly, bending the facts
where it suits them.

As a long-serving independence campaigner, I would rate the
BBC as amongst the worst offenders. Its part in manipulating
public opinion in the Seventies in favour of entering the EEC
was fully admitted in a Radio 4 programme “Letter to the
Times"” of 3rd February 2000. Contributors included Sir Edward
Heath, Roy Hattersley and the Conservative marketing man,
Geoffrey Tucker, who organised the campaign which brought the
influential on side. Apart from the Daily Worker, every single
national newspaper supported the European project.

This is what Tucker said.

“We decided to pinpoint the “Today” programme on radio and
followed right through the news programme during the day... the
television programmes “News at Ten”, “24 Hours” and “Panorama”
and from radio “World at One “ and “Woman’s Hour”. Nobbling is
the name of the game. Throughout the period of the campaign,
there should be direct day by day communication between the
key communicators and our personnel — e.g. Norman Reddaway at
the Foreign & Commonwealth Office and Marshall Stewart of the
“Today” programme. And 1in 1970 the “Today” programme was
presented by Jack de Manio, who was terribly anti European. We
protested privately about this. Ian Trethowan listened and de


https://cibuk.org/letter-chairman-bbc-nobbled-vote-join-eec/
https://cibuk.org/letter-chairman-bbc-nobbled-vote-join-eec/

Manio was replaced.” Ian Trethowan, a personal friend of
Heath’s, was the BBC’s Director of Radio.”

So the BBC was under daily direction by the Foreign Office as
to what it should say to British people, in the interests of a
foreign organisation, the European Economic Community. Norman
Reddaway went on to a knighthood and to be ambassador to
Poland. BBC policy has remained unchanged ever since.

So, to Saros Kavina’'s advocacy of the free media, I agree that
it would be a good idea.

Yours faithfully

Edward Spalton



