
The BBC – a not very British
Broadcasting Corporation
CIB chairman Edward Spalton considers the ongoing issue of the
BBC’s extreme partiality on the issue of the EU. He reminds us
that the problem goes all the way back to the early Seventies,
when the Foreign Office colluded with the BBC and other media
to  try  to  increase  public  support  for  joining  the  EEC.
Incredibly,  these  behind-the-scenes  dealings  were  openly
admitted to by their Europhile participants in a 2000 BBC
radio documentary.

 

As early as 1996 the Mail on Sunday disclosed that the BBC
journalist Martin Bashir used forged bank statements as part
of his tactics to secure an interview with Diana Princess of
Wales – an enormous scoop watched by 20 million people. The
forgeries, made by a BBC graphic artist, purported to show
payments by a newspaper group to a former member of staff of
Earl Spencer, the Princess’s brother.

Tony  Hall,  then  BBC  director  of  news,  cleared  Bashir  of
wrongdoing. Now Lord Hall, he later became Director General of
the  BBC.  The  recent  Dyson  report  says  the  enquiry  was
inadequate and the BBC, ‘fell short of the high standards of
integrity and transparency which are its hallmark.’

Campaigners for independence from the EU will give a hollow
laugh  to  that  comment.  The  Bashir  affair  came  to  notice
because of the prominence of the people involved. Less exalted
people have spent decades complaining in vain about the BBC’s
lack  of  integrity  and  extreme  partiality  on  the  issue  of
Europe.

At CIB we have long been grateful to Eurofacts for their
permission to use an article – to which we have referred many

https://cibuk.org/the-bbc-a-not-very-british-broadcasting-corporation/
https://cibuk.org/the-bbc-a-not-very-british-broadcasting-corporation/


times over the years – summarising a BBC radio documentary
from 2000. The programme shows how, in the early Seventies,
the contents of major news programmes were supervised daily by
the Foreign & Commonwealth Office to support the policy of the
Heath government. By 2000, the programme’s participants felt
themselves secure enough to admit to their modus operandi,
which  included  persuading  the  BBC  to  sack  staff  who  were
insufficiently committed to the European project.

We think this important article bears repetition now, the
BBC’s midterm charter review approaches. The BBC’s dereliction
of its charter duty of impartiality, over such a long time, is
in our opinion far more serious than the undoubted wrong done
by  Mr  Bashir.  The  original  BBC  radio  documentary  can  be
listened to on YouTube here.

*****

EUROFACTS

How they swung it in the early ’70s

[Date of broadcast: 31 MARCH 2000]

The  CIA  DID  fund  the  European  Movement:  and  they,  the
Conservatives and the Foreign Office DID squeeze the BBC.

We print below excerpts from a transcript of the BBC Radio 4
programme, transmitted at 8.00 pm, Thursday 3rd February 2000,
entitled ‘Document: A Letter to the Times’.

This programme told the story of how opinion was swung in the
early ’70s in favour of Britain entering the European Economic
Community, including how the BBC and ITN news programmes were
influenced to support the campaign for Europe. It also reveals
that the European Movement and other organisations received
substantial hidden funding from the CIA.

Points made included:

https://www.youtube.com/watch?v=avSJEd1tfPY&t=439s


Back at the start of the 1970s, the greatest issue of
the day was whether Britain ought to become European…
and had you been scanning the correspondence columns of
The Times you might have noticed a flood of letters in
support of our application to join the EEC. A good many
of those letters were stage managed on behalf of the
then Conservative government.
Every week as Edward Heath’s government inched Britain
towards Europe, Geoffrey Tucker, an advertising guru who
helped  to  market  the  Conservative  Party,  organised
breakfasts  for  the  political  shakers  and  the  media
movers of the day. Journalists were there and captains
of industry, editors too and television people.

Ernest  Wistrich’s  European  Movement  was  the  natural
organisation  to  front  the  public  campaign  for  Europe.

TUCKER: We decided to pinpoint the Today programme on radio
and followed right through the news programmes during the day…
the television programmes News at Ten, 24 Hours and Panorama,
and from radio World at One and Woman’s Hour. Nobbling is the
name of the game. Throughout the period of the campaign, there
should be direct day by day communication between the key
communicators and our personnel e.g. Norman Reddaway at the
FCO and Marshall Stewart of the Today programme.

And in 1970 the Today programme was presented by Jack De
Manio, who was terribly anti-European. We protested privately
about this. Ian Trethowan listened and De Manio was replaced.

PRESENTER,  CHRISTOPHER  COOK:  Ian  Trethowan  was  then  the
Managing Director of BBC Radio and a known friend of Edward
Heath’s.  Another  of  Geoffrey  Tucker’s  guests  was  Lord
Hattersley, a leading figure in the pro-European faction of
the Labour Party.

LORD HATTERSLEY: The one breakfast I went to was a very chummy
affair. We were all fighting the European cause to the extent



that some of the protagonists actually drew Ian Trethowan’s
attention to broadcasters who they thought had been anti-
European, and asked him to do something about it.

Now, I was so shocked that I decided I couldn’t go again. It
sounds terribly prissy but it really did shock me at the time
and, frankly, remembering it shocks me still.

SIR EDWARD HEATH (Prime Minister 1970-74): The support in
public opinion polls steadily mounted until we got to the
point of finally concluding negotiation and had just on 50
percent support, which was very considerable.

PRESENTER: How helpful was the European Movement?

HEATH: Very helpful. They worked very hard and they received
funds from supporters which enabled them to publish their own
literature as well as ours.

DR RICHARD ALDRICH (political historian) [on being asked what
was the documentary evidence for the alleged CIA funding]: I
was absolutely astonished to discover that the library (George
Town University in Washington) had the entire archive of a CIA
front  organisation  which  documents  from  start  to  finish
funnelling millions of dollars into Europe, into Britain, with
correspondence, for example, from British Labour MPs.

The whole accounting structure of the European Movement was
designed to hide the fact that CIA money was coming in.

HATTERSLEY [on being asked for his comments]: All those years,
all the Europeans would say, ‘Let’s not risk trying to make
fundamental changes by telling the whole truth, let’s do it
through public relations rather than real proselytising,’ and
they were always inclined to ‘spin’ the arguments rather than
‘expose’ the arguments.

PRESENTER:  And  that  clearly,  in  your  view,  was  the  wrong
approach.



HATTERSLEY: Not only was it wrong for us to deal superficially
with what Europe involved, but we’ve paid the price ever since
because every time there’s a crisis in Europe, people say,
with some justification, ‘Well, we wouldn’t have been part of
this if we had really known the implications.’

Joining the European Community did involve significant loss of
sovereignty, but by telling the British people that was not
involved, I think the rest of the argument was prejudiced for
thirty years.

*****

Footnote
Roy Hattersley, at least, grasped the enormity of the breach
of trust to the nation by the BBC and did not attend any more
meetings of the conspirators. In the broadcast, Sir Edward
Heath regretted the fact that parties in opposition tended to
become  critical  of  the  EU.  This  was  something  which
independence campaigners noticed – just as they noticed how
quickly they became Europhile when in government! Perhaps it
was the long period in opposition from 1997 to 2010 which
allowed  pro-independence  sentiment  to  gain  such  a  strong
position in the Conservative party – assisted, of course, by
the threat they felt from UKIP breathing down their necks.

 

BBC Techniques of Put Down
It is useful to know the techniques which the BBC and other
pro-EU media developed over the years to belittle and brush
off those speaking up for independence. This article from 2018
is a useful reference list, enabling campaigners to recognise
the foes of self government and democracy.

 

Eurofacts may be ordered from:

https://campaignforanindependentbritain.org.uk/bbcs-official-festive-fifty-bias-techniques/


The  June  Press  Ltd,  PO  Box  119,  Totnes,  Devon  TQ9  7WA
(subscription  £30)

info@junepress.com


