
The  millions  in  EU  funding
the BBC tried to hide
Following on from our article about the “nobbling” of the BBC
in he 1970s, our attention has been drawn to this article in
the Spectator, which appeared last year. Although now firmly
in the pro-EU camp, the BBC is not keen to let us know just
how much money it receives from Brussels.

Miles Goslett writes:-

Over  the  last  three  years  the  BBC  has  secretly  obtained
millions of pounds in grants from the European Union. Licence
fee payers might assume that the Corporation would have been
compelled to disclose the source of this money in its annual
reports, but they bear no trace of it specifically. In the
latest set of accounts, for example, these funds are simply
referred to as ‘other grant income’.

Instead of making an open declaration, the BBC’s successful
lobbying for this money had to be prised out of it using a
Freedom of Information (FoI) request lodged for The Spectator,
proving  that  there  was  never  any  danger  of  the  state
broadcaster’s  bosses  volunteering  it  willingly.

The FoI response confirms that BBC staff applied for, and
accepted, about £3 million of EU funds between April 2011 and
November 2013, most of which has been spent on unspecified
‘research and development’ projects, with the remaining £1
million spent on programming.

Next  to  the  £3.65  billion  tax-free  income  that  the  BBC
receives  each  year  via  the  licence  fee,  £3  million  is,
admittedly, a mere speck of dust – just 0.8 per cent of its
annual guaranteed revenue and, obviously, even less than that
when spread over 36 months.

https://cibuk.org/the-millions-in-eu-funding-the-bbc-tried-to-hide/
https://cibuk.org/the-millions-in-eu-funding-the-bbc-tried-to-hide/
https://campaignforanindependentbritain.org.uk/deja-vu/


However, the size of these EU gifts is arguably irrelevant,
even  though  they  are  indicative  of  the  BBC’s  seemingly
unquenchable thirst for public money. What is undeniably true
is  that  the  BBC  has  acted  with  characteristic  slyness  by
concealing that it ever requested, let alone received, this
European cash, suggesting that it is uneasy about the public
being aware of its financial arrangements.

With the European elections only three months away, {this
article  was  written  in  February  2014}  the  timing  of  this
disclosure  is  certainly  unhelpful  to  the  BBC,  fuelling
longstanding pro-EU bias concerns.

Rob Wilson MP, an aide to the Chancellor of the Exchequer
George Osborne, says that he believes evidence of the BBC
receiving any EU money leaves it open to attack because being
on its payroll risks feeding the perception that is incapable
of reporting objectively on European affairs. Mr Wilson also
questions why the BBC needed to go ‘cap in hand’ to the EU for
funds in the first place when its enviably secure financial
position allows it to outgun commercial rivals in so many
spheres.

He says: ‘The whole point of the licence fee is to protect the
BBC’s political independence and impartiality by providing it
with  a  source  of  funding  that  is  outside  the  hands  of
governments and politicians. Thanks to this FoI response, we
now learn that it has been going cap in hand to the EU for
millions of pounds on the quiet over the last few years. Such
outrageous flouting of the principles on which the BBC is
based  and  funded  will  only  promote  cynicism  about  its
political impartiality and lead to a loss of trust in the
BBC’s independence.’

In the FoI response, the BBC refuses to name any of the
‘research and development’ projects or television programmes
on which it spent the EU grant money.  This, apparently, is
information that’s far too sensitive for mere licence payers



to be told about.

All it says by way of explanation is that the funds come from
two separate sources – the EU Framework Programme for Research
and Development; and the European Regional Development Fund.
It admits that during the financial year 2010/11 it accepted
£956,000 from the first of these funds and that during the
following financial year it was given a further £435,000 for
the same purpose.
During the first half of the current financial year, between
April and November 2013, it was awarded a third EU research
and development grant worth £812,000.

More  money  –  none  of  which  is  given  without  a  formal
application – is expected before April 2014 but the running
total for these three tranches stands at £2.2 million.
A BBC spokesman says the money was used for ‘technology-based
projects based on existing BBC R&D priorities and business
needs’ but would elaborate no further.  The BBC’s response
then  reveals  that  it  has  also  received  EU  grants  for
programme-making from the European Regional Development Fund.

Although it claims such funding is commonplace among Europe’s
public service broadcasters, it has declined to provide a
breakdown of the grants beyond insisting that none of the
money was spent on news programmes. A helpful BBC insider has
worked  out  that  the  total  amount  of  EU  money  spent  on
programmes over the last three years is likely to have been £1
million.

However, with a straight face, the BBC does explain in its
response that Channel 4 has in the past received funding from
the same source, and that it used its EU prize money to make
the 2008 film Slumdog Millionaire.

When the BBC is prepared to use an FoI response to state how a
rival organisation spent its EU booty, but refuses to explain
how it spent its own, its standards of transparency are surely
broken.



Eurosceptic Labour MP Kate Hoey, now part of an unofficial
coalition  of  politicians  overseeing  the  privately-funded
organisation Newswatch, which monitors the BBC for EU bias at
a  cost  of  £60,000  per  year,  says  the  FoI  disclosure  is
‘shocking’. She says:

‘I have grave concerns about the bias of the BBC when it comes
to EU matters. I find the whole thing shocking. The lack of
transparency is unjustified. Why does it seem so worried about
people knowing where it gets its money? What has the BBC got
to hide other than knowing that many of us don’t trust them on
EU matters and the need for a referendum on Britain’s EU
membership?’

Ms Hoey adds that she has concerns that the BBC ‘very rarely’
reports Labour MPs’ views on Europe. She says:

‘Even Today in Parliament [on Radio 4] always tries to convey
Tory splits on Europe, and this doesn’t help the perception of
an EU bias. There are Labour MPs with strong views on Europe
as well. It doesn’t help that the BBC very rarely reports
these views.’

The evidence contained in this FoI response is the latest in a
series  of  examples  shining  some  light  on  the  BBC’s
relationship  with  the  EU.


